Kaupunki- ja matkakuvaus

Matkakuvausvinkkejä

Matkustus on ollut kiinteä osa elämääni jo lapsesta saakka. Vietin ensimmäisen vuoden elämästäni ulkomailla Afrikan Norsunluurannikolla, ja siitä lähtien vieraat maat ja kulttuurit ovat kiehtoneet minua. Jopa tulivuorilla käydessäni ja maisemakuvausretkilläni varaan aina muutaman päivän aikaa tutustuakseni paikalliseen kulttuuriin ja oppiakseni tuntemaan maan ja sen ihmiset. Olen hulluna Japaniin, mutta osana Volcanic Seven Summits ‑projektiani opin arvostamaan myös Iranin ja Papua-Uusi-Guinean kulttuureja.

Olen aiemmin neuvonut valokuvien käytöstä tarinankerronnassa sekä maisemakuvauksesta, mutta tällä kertaa haluaisin jakaa joitakin matkakuvausvinkkejä kanssasi.

Varusteet

Mitä matkakuvaukseen tulee, ykkösvinkkini koskee varusteita. Huonoin kamera on sellainen, johon et halua tarttua. Mitä hyötyä parhaasta teknologiasta on, jos kamera ei vain sovi sinulle? Tämän vuoksi suosittelisin varaamaan riittävästi aikaa kaluston valintaan. Kokeile useita eri vaihtoehtoja, jos mahdollista. Luota intuitioosi kameraa valitessasi, ja kiinnitä huomiota tuntumaan, käteen istuvuuteen ja tunteeseen – ei pelkkiin ominaisuustaulukoihin.

Minä arvostan sitä, että kamera on pieni eikä herätä huomiota, erityisesti matkoilla kuvatessani. Tällaista kameraa on helpompi kantaa mukana, joten se on aina ulottuvillasi, etkä myöskään näytä seuraavaa kuvaansa metsästävältä kuvaajalta.

Minulla itselläni on kuitenkin ollut myös positiivisia kokemuksia OM-D E-M1 Mark II ‑kamerani kanssa liikkuessa, ja OM-D E-M5 Mark II on kamera, jota tavallisesti käytän.

Mene lähemmäs

Action-, seikkailu- ja matkakuvauksessakin on syytä muistaa, että on parasta päästä aivan tapahtumien keskipisteeseen. Tunnettu sotareportteri Robert Capa sanoi kerran: ”Jos kuvasi eivät ole riittävän hyviä, et luultavasti ole riittävän lähellä”. Tämän vuoksi en juurikaan pidä (matkakuvaukseen) suunnitelluista zoomobjektiiveista, sillä ne rohkaisevat meitä pysymään mukavuusalueellamme. On paljon parempi päästä mahdollisimman lähelle kuvattavaa kohdetta. Kerran ollessani Papua-Uusi-Guinean viidakossa keskellä juhlia, painuin alas lattiatasoon kamerani kanssa, kunnes ympärilläni oli vain tanssivia jalkoja. Taittuvan näytön ansiosta aiheen kuvaaminen onnistui kuitenkin helposti.

Muotokuvat/ihmiset

Matkustus herää eloon ihmisten, kohtaamisten ja vieraiden kulttuurien kautta. Sanomattakin on selvää, että kuvattavia ihmisiä on kunnioitettava ja kohdeltava heitä ystävällisesti. On elintärkeää – eikä vain GDPR:n vuoksi – että saat asianmukaisen luvan ottaa kuvan, vaikka luvan sovittaisiin vain yksinkertaisilla viittomilla. Tästä syystä yritän selvittää etukäteen, miten kohdemaan ihmiset suhtautuvat heidän kuvaamiseensa noin yleisesti. Opettelen myös joitakin keskeisiä sanoja paikallisella kielellä. Tavanomaisten muotokuvien – kuten papualaisen Huli-miehen – ohella tykkään kuvata ihmisiä heidän omassa ympäristössään ja luonnollisissa asennoissaan.

Lue lisää

Kohteet / tyypilliset ja epätyypilliset

Haluan erityisesti etsiä kohteita, joiden aiheet ovat tuttujen kliseiden sisällä ja myös ylittävät ne – haluan luoda kuvia, jotka näyttävät matkakohteen elämän koko kirjon. Tämän tehdäkseni luen etukäteen muutaman matkaoppaan ja kyselen ihmisiltä tyypillisistä kliseistä, jotta voin sitten kohdennetusti etsiä sopivia kuvauskohteita matkoillani. Kuva Papua-Uusi-Guinean alkuasukkaasta matkapuhelimensa kanssa vangitsee oivasti, miten tämä kiehtova kulttuuri on harpannut perinteisestä moderniin elämään.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Etsin jatkuvasti kuvauskohteita, jotka kertovat tarinaa ilman sanoja tai kuvausta. Ajan kuluessa ja paljon harjoiteltuani olen kasvattanut vaiston ja silmän, joiden avulla löydän ja taltioin kuviksi tällaisia kiinnostavia näkymiä ja yksityiskohtia. Tämä edellyttää erilaisten kohteiden kuvaamista.

Aikainen lintu ja yökukkuja

Tämä vinkki on vähän ongelmallinen. Olen luonteeltani yökukkuja, joten matkoillani joudun pakottamaan itseni nousemaan varhain, jotta saan vangittua auringon huikaisevat ensisäteet aamulla. Valon lisäksi aikaisin heräämisessä on muitakin etuja. Monet paikat – kuten tavallisesti tupaten täynnä oleva Fushimi Inari Taisha ‑temppeli Kiotossa, Japanissa – ovat tavallisesti (lähes) autioita varhain aamulla, joten ihmismassat eivät muodostu ongelmaksi. Minun on paljon helpompi ottaa kuvia illan lämpimässä valossa tai myöhään yöllä, kuten suureen suihkulähteeseen heijastuva palatsin kuva Isfahanissa, Iranissa osoittaa; tässä on samat edut.

Luovuus/terävyys/epäterävyys

Tutustu kameraasi ja valokuvauksen perussääntöihin huolellisesti ennen matkaan lähtöä, jotta nämä asiat ovat täysin hallussasi. Ne muodostavat pohjan omille tulkinnoillesi usein kuvatuista kohteista tai luoville kuville. Leikittely terävyyden ja epäterävyyden kanssa voi olla kiinnostava tyylillinen väline.

Yhteenveto

Oikeilla varusteilla, kuvausvälineiden hallinnalla, tehokkaalla valmistautumisella ja reilulla annoksella kunnioitusta, luovuutta ja uteliaisuutta saat kuvattua uniikkeja ja jännittäviä matkakuvia.

Kirjoittaja ja kuvaaja: Adrian Rohnfelder

Lue lisää